Start Om Communicatio Kunder Samarbetspartner Kontakt
Välkommen till
Communicatio
En mix av allt jag brinner för
– reklam, inredning och utbildning
Barbro
Behöver du och ditt företag hjälp med att utveckla en idé? Ett varumärke? Eller kanske ett koncept? Jag arbetar även med texter till broschyrer, annonser, webb, TV, nyhetsbrev, kundtidningar och pressmeddelanden. Hör gärna av dig, så berättar jag mer.
barbro@communicatio.se

Alla tiders kroppsideal

 

 

Reklamens inverkan på kropps-och personlighetsideal kan diskuteras i all oändlighet. Tyvärr finns det sådana som italienska Sisley som av någon märklig anledning vill chockera över alla gränser. ”Fashioin junkie-kampanjen” för ett par år sedan provocerade kanske mer än något annat. Kolla den sjuka bilden. Och observera stavningen – ingen ska betvivla vad man anspelar på. Någon varumärkesstrateg måste ha tänkt fel.

 

Ett annat varumärke som söker uppmärksamhet till varje pris är Calvin Klein, med en förkärlek för antingen supermuskulösa män eller starkt anorektiska kvinnor. Knepigt. CK var ju också bland de första att anamma heroin chic-trenden.

 

 

Den totala motsatsen till de här utmärglade kvinnliga modellerna dök upp på stortavlor inför julen 1993. Många av oss minns H&Ms underklädeskampanj med Anna Nicole Smith. Förmodligen var det den mest omskrivna av alla deras satsningar. Feministerna rasade. Anna var alldeles för kurvig och photoshop-perfekt för mångas smak. Ja, vad ska man säga? Försäljningsmässigt var det förmodligen ett smart drag. Och nyheterna om hur folk (läs ”män”) körde på lyktstolpar för att affischerna distraherade var säkert en slug PR-kupp.

 

 

Hur kom alla de här tankarna upp? Jo, idag har vi vandrat runt på Nationalmuseum och tagit del av den underbara Rubens och van Dyck-utställningen. Där kan man prata om naturligt frodiga kroppar. Rubens och hans adepter ryggade inte för en enda fettvalk, cellulit eller bristning. Tvärtom, så verkade de älska allt det där vi idag kämpar för att hålla borta. Så visst är det intressant med olika tiders kroppsideal. 

 

 

2010-02-27

Många bollar i luften

 

 

Nu är det bråda dagar. Företagens årsredovisningar duggar tätt och jag arbetar med flera samtidigt. Det är alltid lika intressant att få vara med och summera ett år som gått. På Ariom Reklambyrå har vi producerat HSB Östergötlands årsredovisningar sedan 2002. Varje år ska upplevas nytt, annorlunda och fräscht. Senast, 2008, hade den ”magasinskänsla” och skickades ut till alla medlemmar. 

 


 

2010-02-23

Design Management

 

 

Medvetenheten om Design Management har ökat när det handlar om att bygga varumärken. Ett aktuellt exempel är USA:s OS-trupp som är ursnyggt dressade i Ralph Lauren från topp till tå. Och tidigt imorse fick jag mail från RL, med deras senaste guldmedaljör på bild -  konståkaren Evan Lusacek. Vad ska man säga? Amerikanarna är onekligen i en stilklass för sig. Och RL rider på vågen.

 

I helgens DI Weekend är det en intervju med Colin Montgomerie, kapten för det europeiska Ryder Cup-laget. Han berättar att hans ansvar innefattar allt från laguttagningar till att välja kläder till spelare och fruar. Ett tips Colin – kolla J.Lindeberg! Jag och min man hade förmånen att uppleva Ryder Cup på Oakland Hills, USA 2004. Vi blev enormt imponerade av allt – förutom lagens outfits. Se på Tiger Woods byxor, så förstår du…

 

 

2010-02-20

Form och släktskap

 

 

 

I höstas fick jag syn på Filippa Reuterswärds ljusstake ”Kluster” från Klong. Vilken svävande perfektionism! Den känns nyskapande, samtidigt som jag tror mig se viss inspiration från Svenskt Tenn. Det sa klick! Och hastigt och lustigt hade vi den hemma på vårt soffbord.

 

Plötsligt slog det mig. Soffbordet från Fogia älskar jag också för de rena, lite asieninspirerade formerna. Det är designat av Anika Reuterswärd och jag tror att det är Filippas mamma. Vilket sammanträffande! Eller så är det inte det...

 

 

2010-02-17

Nya tidens begravningar

 

 

Sedan några år tillbaka har vi tillsammans med Fonus Öst etablerat ett nytt koncept - Nya tidens begravningar. Tanken är att alla människor ska våga ta steget och skapa egna, personliga avsked. Det kan vara allt från små enkla handlingar till mer omfattande temabegravningar. Någon kanske önskar att familj, släkt och vänner ska ta farväl vid den älskade stugan. Någon annan kanske vill ha ett personligt bildspel med vackra ord eller musik till. Det mesta är möjligt. Jag gillar verkligen den här tanken. Att avskedet ska vara precis som du själv vill ha det, istället för det man tror att traditionen kräver .

 

Och förändringen är på gång. Idag hade TV4 ett inslag där de intervjuade regionchef Peter Trygg och Annette Larsson, Fonus duktiga florist.

 

http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/norrkoping?videoId=1.1509848

2010-02-15

Årets Linköpingsbo 2009

 

 

Nu är det dags att rösta fram Årets Linköpingsbo 2009. En av de nominerade är vår stadsträdgårdsmästare Lise-Lotte Johansson. Det är alltid lika inspirerande att arbeta tillsammans med Lise-Lotte. Hon har massor av roliga idéer och hur mycket engagemang som helst. Ett exempel är Trädgårdsföreningen, vår fantastiska park mitt i Linköping. Likaså flera av de kampanjer vi gjort tillsammans, såsom Årets sommarblommor, Ren stad och Pusskampanjen vid alla busskurer på Alla Hjärtans Dag. Bara att bli nominerad är förstås stort! Jag håller tummarna, Lise-Lotte! 

 

    

 

2010-02-11

Be famous!

 

 

I alla fall en lokal kändis! Allt som krävs är att du är 18-35 år och gärna vill bli Kalle Ps modell under 2010. Lördagen den 20 februari är det fotocasting i butiken vid H&M. De söker en tjej och en kille. Förutom att du får vara med om ett kul jobb, så kan du också vinna skor för ett helt år. Go for it!

2010-02-08

Vårens Formex

Även om det nu har gått några dagar sedan Formex, så är det ändå intressant att blicka tillbaka på vårens trender som presenterades här. Det är alltid lika kul och inspirerande att åka upp till Älvsjö och strosa runt en heldag bland alla montrar. Här finns verkligen det mesta - ibland vansinnigt snyggt och lockande, ibland hiskligt och avskräckande. Roligast är förstås de som lägger ner mycket jobb på att presentera. Det behöver inte vara dyrast eller flottast - istället handlar det om att ha en idé och genomföra den väl. I år föll jag pladask för Paradisverkstans prunkande monter. 

 

 

Vårens kreativa huvudtema var "Creative flow" och som vanligt presenterade Svenska moderådets Lotta Ahlvar några trender som vi kommer att se i butikerna den närmaste tiden. Det handlar bland annat om en längtan efter ursprung. Det rejäla och äkta. Trenden heter "New Order-Nary".

 

 

Trots det svart-vita här, så var säsongens mässa ett myller av färger. Trenden "Le studio" bjöd på dova kulörer och en blandning av engelsk herrgård och fransk bohemisk konstnärsstudio. Vinrött och skogsgrönt blandades med läder och teak. Svenska Mairo hade en monter som onekligen fick mig att haja till.

 

 

Allra färgstarkast var trenden "Enginereed chroma". Ju mer färg, desto bättre, kändes det som. Dessutom ganska stramt och geometriskt. Allt gulligt och lull-lull var bannlyst. Undra om tidningsstånden med alla sina "pangerbjudanden" hade anammat den?

 

 

2010-02-07

Ariom Reklambyrå i Linköping och Norrköping