Start Om Communicatio Kunder Samarbetspartner Kontakt
Välkommen till
Communicatio
En mix av allt jag brinner för
– reklam, inredning och utbildning
Barbro
Behöver du och ditt företag hjälp med att utveckla en idé? Ett varumärke? Eller kanske ett koncept? Jag arbetar även med texter till broschyrer, annonser, webb, TV, nyhetsbrev, kundtidningar och pressmeddelanden. Hör gärna av dig, så berättar jag mer.
barbro@communicatio.se

Grattis HSB Östergötland!

 

HSB Östergötland fick idag vara med om en milstolpe i företagets historia. 2002 startade ett målmedvetet arbete med sikte mot "Utmärkelsen Svensk Kvalitet". Sju år senare fick VD Peter Lindgren ett telefonsamtal när han satt i bilen mellan Linköping och Hallsberg. Det var det efterlängtade beskedet att de hade lyckats! Och idag fick han mottaga det ärofyllda priset direkt ur kungens hand. 

 

 

Samarbetet med HSB Östergötland inleddes ungefär i samma veva som deras kvalitetsresa startade. Så vi på Ariom Reklambyrå har följt processen på nära håll och vi har fått en inblick i hur otroligt ambitiöst arbete och mycket vilja det handlar om från alla inblandade, d.v.s. hela företaget. Jag var där och representerade byrån på den pampiga ceremonin. Grattis säger vi! Och lycka till i framtiden. För som de själva säger - det här är bara en hållplats på vägen!

 

2010-04-27

Leva livet ute och inne

 

 

Nu är det mycket uterum i mitt huvud. Vi har börjat frakta ut byggmaterial till ön och det känns toppen att vara igång. Jag hittade den här bilden som ger en känsla av hur tillbyggnaden kan komma att se ut hos oss, även om vårt nya rum inte blir fullt så stort. Men naturen med klippor och tall, sjöutsikten och de stora glaspartierna stämmer rätt bra.

 

Och så har jag en annan dröm nu när vårsolen tittar fram - jag vill ha en balkong eller terrass mitt i stan, som ser ut exakt så här. Där sitter jag gärna och arbetar med min bärbara MacBook. Det gäller bara att hitta rätt våning först.

 

 

Bilden är hämtad från Sköna Hems hemsida.

2010-04-26

Bollplank, rådgivare och supporter

 

ALMI Företagspartner arbetar bland annat för att vi ska få fler innovativa och växande företag i Sverige. Jag kom i kontakt med dom för nästan exakt år sedan då jag var på ett givande seminarium om framgångsrikt företagande. Det i sin tur ledde till att jag blev mentor. I höstas fick jag min första adept och vi kommer att hålla ihop under ett år framöver. Tanken är att jag ska dela med mig av min erfarenhet på ideell basis. Jag ska helt enkelt vara bollplank, rådgivare och supporter till en person som nyligen har tagit steget att bli egen företagare.

 

För en tid sedan fick jag frågan från ALMI om jag kunde tänka mig en adept till. Självklart!! Så nu har jag precis startat upp med ytterligare en engagerad entreprenör. Visst tar det en del tid, men det ger fantastiskt mycket tillbaka. Jag får lära känna dessa intressanta människor. Och det känns som ett bra sätt att bidra till en positiv utveckling.

2010-04-25

Alla vägar bär till R.O.O.M.

 

 

Vilken lycka! En av mina absoluta favoritbutiker har öppnat igen. För det var med stor sorg jag i höstas läste att R.O.O.M., som tidigare fanns på Kungsholmen i Stockholm, hade gått i konkurs. Men nu öppnar man upp igen, den här gången i varuhuset PUB mitt på Hötorget och just idag är det Grand Opening. Så nästa gång jag är i Stockholm är det bara att ta rulltrappan upp till plan 3 – här finns hela 1700 kvm att gå runt och sukta i. Planerar nu en tripp till huvudstaden…

 

 

 

Bilderna är hämtade från Sköna Hems hemsida.

2010-04-23

Min mammas jarl

 

 

Ett av dagens projekt har varit en annons med kopplingar till Birger jarl. Du har väl inte missat det stora jubileet i år – det är nämligen 800 år sedan Sveriges sista jarl föddes här i Östergötland.

 

Man behöver inte vara historielärare, för att bli nyfiken på den här mannen. Men min bakgrund gör mig kanske lite extra fascinerad. För det har varit hur spännande som helst att göra research och samla information. I alla år har jag hört min mamma berätta att Birger Jarl grundade Tavastehus, eller Hämeenlinna, den stad mamma är född och uppvuxen i. Och i samma andetag har hon sedan nämnt att han också grundade Stockholm. Och visst har hon rätt. Allt det här sägs han ha genomfört under ett par år i mitten av 1200-talet. Inte illa! Han verkar onekligen ha varit en driftig person med många järn i elden. Så det är klart att han är värd ett jubileum – eller hur mamma!

 

PS. Den fantastiska bilden visar en rekonstruktion av hur Birger jarl tros ha sett ut. En av världens främste dockmakare, Oscar Nilsson, har med hjälp av benanalyser, DNA och gipsavgjutning av kraniet byggt upp ansiktet. 

 

2010-04-22

Rum att njuta i

 

Jippi! Bygglovet är klart! Vi fick lämna in detaljerade ritningar och en situationsplan, vilket tog lite tid förstås. Men sedan gick det hur smidigt som helst. Det känns tryggt att det vi säger i marknadsföringen verkligen stämmer. En eloge till LInköpings kommun!

 

 

Nu blir det alltså ett nytt uterum på ön!  Vi satsar på en förlängning av storstugan, med stora glasade partier i två väderstreck ut mot sjön. Viktigt är att den känns gedigen, därför väljer vi fönsterdörrar i trä och gammalt taktegel. Sedan kommer det roliga - att fundera på inredningen utifrån funktion, behov och stil. Tanken är att vi ska tillverka ett generöst bord av gamla golvbrädor. De sköna korgstolarna får vita dynor och färgglada kuddar från Himla. Och renfällarna som inhandlades i Malung i vintras, kommer säkert väl till pass. Det känns som en bra början...

 

 

 

 

2010-04-21

Hemma i HSB

 

Idag har jag varit på inspirerande redaktionsrådsmöte för den här fräscha kundtidningen. HSB Östergötlands ca 12.000 medlemmar får den, i en en lokal utgåva, några gånger per år. Jag brukar bland annat göra "hemma hos reportage" runt om i regionen.

 

I det senaste numret så har ett reportagegäng varit hemma hos TV-kvinnan Doreen Månsson. Hennes färgstarka hem matchar definitivt hennes personlighet. Visst är det snyggt!

 

2010-04-19

Släpp in framtiden

 

När man är ung ska man få känna att man har alla möjligheter. Framtiden borde handla om förväntningar, drömmar och uppnåeliga mål. Men verkligheten kan tyvärr vara en helt annan.

 

En av de viktigaste frågorna idag är ungdomsarbetslösheten som bedrövligt nog ökar, samtidigt som företag har svårt att få in kompetens. Statistiken visar också att allt färre väljer att starta företag. Man ser helt enkelt inte det som ett möjligt karriärsval. Det här är förstås ett jätteproblem - Sverige behöver motiverade och driftiga entreprenörer. Något måste göras!

 

Jag har gått med i "Släpp in framtiden" - ett nätverk med stöd från Svenskt Näringsliv,  som en kund till mig, Veronica Eriksson på Rimforsa Strand, är en av initiativtagarna till. Du som är företagare kan också ansluta dig. Ju fler vi är, desto bättre. 

2010-04-17

Talangskolan

 

Bildningscentrum Facetten i Åtvidaberg är en av Sveriges bästa gymnasieskolor för bland annat fotbolls-och golftalanger. Fotbollskillarna har ett nära samarbete med ÅFF - nykomlingar i allsvenskan. Därför är det förstås inte så konstigt att flera av dom hamnar där. 

 

På Ariom Reklambyrå har vi precis gjort klart utställningsmaterial för Facetten, som ska visas på hemmamatchen på Kopparvallen idag. Ett kul jobb, för en idrottsnörd som jag. Heja ÅFF!

2010-04-14

En löftesrik kommun

 

Tidigt i höstas började vi på Ariom Reklambyrå arbeta med Linköpings kommuns "löfteskampanj", som nu har pågått en tid. Smidiga interna rutiner ska i nästa steg underlätta för oss medborgare. Ett exempel är snabb sanering av klotter. Ett annat är hanteringen av bygglov. Och som av en ren slump råkar familjen ha en bygglovsansökan inne just nu. Vilket perfekt test! Hittills har det börjat bra, eftersom mottagandet varit väldigt trevligt. Nu väntar vi bara på svar - ett positivt sådant, förstås.

 

Den här veckan har medarbetare från Miljö och Samhällsbyggnad stått på Stora torget för att svara på alla möjliga frågor från intresserade linköpingsbor. Idag när vi passerade stod trafiksäkerheten i fokus. Dessutom hade de byggt upp en liten lekplats. Ett bra initiativ av en engagerad kommun!

 

2010-04-13

Tillbaka till Solsidan

 

 

Visst är det fascinerande! Jag läste om ett nytt fenomen i senaste numret av Dagens Industri. I mäklarbranschen ser man tydliga tecken att den populära TV-serien "Solsidan" har bildat skola. För en alldeles färsk undersökning visar att var tredje person kan tänka sig att ta över föräldrahemmet som permanentbostad. "Nostalgi" och "välkänt område" är två starka skäl. Är det verkligen allt som behövs? Några avsnitt av en TV-serie? Trender upphör aldrig att förvåna.

 

2010-04-12

Me and my PAL

 

 

Jag blir nästan full i skratt när jag tittar på bilder från landet. Titt som tätt dyker en svart detalj upp. Det är vår lilla älskade PAL – en oumbärlig kompis i vått och torrt.

 

 

Trots sin behändiga storlek, är det här en radio med förvånansvärt stort ljud. Den är så himla enkel att bära med – till soldäcket, bryggan, ja överallt. Och vintertid får den hänga med till stan där den används varje dag.

 

 

När det gäller marknadsföring, är det här ett skolexempel på hur man bygger ett framgångsrikt varumärke. PAL är inte bara en sak. Istället har den nästan fått mänskliga egenskaper. "Charmig”, ”lekfull” och ett ”varmt ljud” är exempel på beskrivningar och i en produkttext återkom ordet ”älska” tre gånger i tät följd. Och märkte ni en sak? Jag använde precis det ordet inledningsvis i min beskrivning. Så jag har uppenbarligen varit väldigt mottaglig.

 

Sedan har ju självklart företaget en ”story” också. Tivoli Audio startades år 2000 av Tom De Vesto och Henry Kloss. Den sistnämnde var något av en guru i de här kretsarna. En ansedd tekniknörd som brann för nya idéer och utveckling. Deras vision ledde till den första produkten - Model One. Som nummer fyra i ordningen, året var 2002, kom sedan min favorit PAL.

 

Vår PAL har hängt i ett tag nu och bland annat fått nytt, hutlöst dyrt, batteri två gånger. Men det är den värd. Vi har nämligen inga planer på att skiljas.

 

2010-04-10

Årets snyggaste skomodeller

 

 

Då är det klart! Ulf och Elsa heter våra nya modeller för Kalle P. Sko 2010. Du ser det fina resultatet i butikernas skyltfönster och i olika annonser. Och det kommer mer…

 

 

Bilden på teamet från den stora fotodagen hittade jag på Blog by Chris. Linda från Make Up Store fixade sminket och Jalle Torbjörnsson fotograferade, i nära samarbete med Hanna från Ariom Reklambyrå.

 

2010-04-08

I betraktarens ögon

 

 

På landet hänger en tavla, eller rättare sagt en affisch, som jag verkligen gillar. Till och med så mycket, så att jag har en ”reserv” i stan. Ja, ni hör... Motivet är grafiskt stiliserat och snyggt i sin självklara enkelhet – Olle Eksells produktdesign för Mazettis Ögonkakao.

 

Mazetti hade börjat använda ögon på sina produktpåsar redan vid 1900-talets början. "Se med Edra egna ögon att Ni får Mazettis ögon" var den betryggande reklamsloganen, eftersom kunderna tydligen var oroliga att de gick hem med billigt te eller kaffe istället för den mer åtråvärda chokladen.

 

1957 fick ögonen sitt nuvarande utseende, som ett resultat av en varumärkestävling. Olle Eksell, reklamtecknare, journalist och grafisk formgivare, verkar ha hunnit med en hel del under sitt nästan 90-åriga liv. Men mest känd blev han förmodligen för ett par fängslande ögon.

 

2010-04-06

Påtår, Skafferi & Veteax

 

 

Människor som har en idé, en dröm, och sedan förverkligar den förtjänar all respekt. Visionärer och entreprenörer som satsar på något de brinner för, gör tillvaron rikare för oss alla. Jag blir verkligen lycklig över varenda liten pärla att upptäcka i vår omgivning. Vadstena ligger knappt 6 mil från Linköping, men det är värt varenda kilometer för att få uppleva Ladugård 206. Här kan man äta, fika och handla i ost & delikatessbutiken. Och man kan sitta i solen och njuta med en god desserttallrik och en kopp kaffe - precis som vi har gjort idag. Om det bara hade  funnits latte också, istället för den tråkiga glaskannan med standardkaffe, så skulle upplevelsen ha varit total. Men å andra sidan när jag tänker efter - den omtänksamma servicen kompenserade nog den lilla bristen, trots allt.

 

2010-04-04

Ny fräsch profil

 

 

En av Linköpings största attraktioner är Friluftsmuseet Gamla Linköping - en unik kulturskatt som uppskattas av alla åldrar.  Här är mysigt att strosa runt i de trånga gränderna och filosofera över hur livet kunde te sig förr. Det fascinerande är att alla byggnaderna tidigare stått på olika platser i stan. Och istället för att rivas har de forslats hit, för att återskapa en idyllisk småstadsmiljö. Några av husen är idag levande museer. Här finns också aktiva hantverkare, små butiksbodar, värdshus och café. 

 

Anfang Reklambyrå i Norrköping fick det spännande uppdraget att skapa en helt ny grafisk profil åt Friluftsmuseet Gamla Linköping och det har också dokumenterats i en grafisk manual. När Klas och gänget ställde frågan var det inte mycket att tveka om - det har varit otroligt kul att få vara en del av det här projektet. 

2010-04-03

Ariom Reklambyrå i Linköping och Norrköping