Start Om Communicatio Kunder Samarbetspartner Kontakt
Välkommen till
Communicatio
En mix av allt jag brinner för
– reklam, inredning och utbildning
Barbro
Behöver du och ditt företag hjälp med att utveckla en idé? Ett varumärke? Eller kanske ett koncept? Jag arbetar även med texter till broschyrer, annonser, webb, TV, nyhetsbrev, kundtidningar och pressmeddelanden. Hör gärna av dig, så berättar jag mer.
barbro@communicatio.se

Mitt i flytten

 

Steg för steg börjar saker och ting komma på plats. Och äntligen fungerar Internet igen. Det tar tid att packa upp 50-60 flyttkartonger! Samtidigt är det otroligt tillfredsställande att se planer realiseras och se hur alla inredningstankar blir i verkligheten. Men vi har mycket kvar att göra. Här kommer iallafall en smygtitt så här långt.

 

 

 

 

2010-09-24

Syns på stan

 

 

Vad kul det är att se sina jobb på stan! För en tid sedan berättade jag om kampanjen "Resan för en bättre stad" med bland annat nya nattbussar, miljövänligare bussar och nya bättre linjer för många pendlare. Här är ytterligare ett par exempel på det jag, tillsammans med Ariom Reklambyrå, har gjort. 

 

2010-09-17

Bästa läget i Södra Ekkällan

 

Nu har kampanjen dragit igång för Södra Ekkällan, ett riktigt roligt projekt som vi på Ariom Reklambyrå fått i konkurrens med andra byråer. Tre ledande aktörer, NCC, JM och HSB Östergötland, bygger alla nytt och attraktivt med stans bästa läge. Och stans skönaste läge. För att inte tala om stans grönaste och fräschaste läge. Ja, ni förstår... Vi har fotograferat och intervjuat familjer som bor och stortrivs  i området idag. Först ut är broschyr, flyer, webb och stortavlor. Snart startar också annonseringen. Besök gärna den stora visningsdagen den 25-26 september, om du funderar på ett nytt boende. Södra Ekkällan har verkligen något att erbjuda de allra flesta.

 

2010-09-13

Den goda smaken

 

 

Vad är egentligen god smak? I helgens DI Weekend är det en intressant artikel som handlar om just den frågan. En fransk sociololog, Pierre Boudieu, menar att det är något man har med sig hemifrån - "god smak är ingen slump. Det är en vana ristad i kroppen". Min tanke då är förstås om igen - vad är god smak? Vad syftar han på? Vad är det vissa ärver? Boudieu har svaret på det också. Enligt honom sätter de som har hög status ribban, vilket innebär att deras syn är rådande. Och uppåtsträvande människor har som mål att ta efter. De vill helt enkelt likna som en slags bekräftelse.

 

Sinnebilden av högtstående och oantastlig smak här i Sverige skulle kunna vara exklusiva Svenskt Tenn. Ganska borgerligt och traditionellt, men alltid lika snyggt och hemtrevligt. Josef Frank och Estrid Ericsson hade, som jag ser det, en unik förmåga att skapa möbler, ting och mönster som passar i stort sett överallt. Vissa vill ha hela miljöer, andra nöjer sig med någon detalj. Det funkar, oavsett vilket. Och känns alltid lika "rätt".

 

 

Själv tycker jag att det allra tråkigaste är det själlösa och intetsägande. Opersonliga hem, som inte säger någonting. Samtidigt tilltalas jag av den dragning åt minimalism som ständigt återkommer i inredningstidningarna. 

 

 

För minimalism behöver absolut inte vara trist och avskalat. Även där kan man hitta en personlig touch som gör det där lilla extra. Men stilen ogillas av vissa. Gillas av mig! Det är tjusningen med smak - den är som bekant delad!

 

2010-09-12

Svenska Publishingpriset 2010

 

 

I förmiddags satt jag i bilen på väg norrut på E4:an. Då ringde plötsligt Natalie - "min" AD på Ariom Reklambyrå. Jag hörde direkt att hon hade trevliga nyheter som var på väg att bubbla ur henne. Vi har blivit nominerade till Svenska Publishingpriset 2010 för HSB Östergötlands årsredovisning. Det känns så himla bra, inte bara för mig och oss alla på byrån. Framför allt  känns det rätt att HSB Östergötland uppmärksammas. Vi har producerat deras årsredovisningar sedan 2002 - ett jobb där vi varje år sätter ribban allt högre. Det här är en kund med rätt fokus som vågar och vill, vilket förstås är tacksamt för oss. Och vi har ett stort förtroende för varandra. Då är det lätt att göra bra jobb!  

2010-09-10

En mixad känsla

 

 

När vi nu ska flytta insåg jag med sorg i hjärtat att jag om igen måste rensa bland mina inredningstidningar. Jag har sorterat och det innebär att alla nummer från 2008 ryker. Faktiskt låg det några från 2007 kvar också...

 

Men innan de hamnade i återvinningen, försökte jag ta mig lite tid och bläddra igenom en del gamla nummer för att få lite ny inspiration. Det ledde till den här minivarianten av en moodboard.  Jag gillar känslan, även om collaget inte riktigt speglar vårt hem idag. Däremot kan jag tänka mig att dra det lite mer åt det hållet i vår nya sekelskiftesvåning. En mix av den moderna design, som alltid har tilltalat mig, och skönt slitet vintage.

 

Även nästa bild, som jag tror är hämtad från ett reportage om familjen Walles i Sköna Hem, innehåller den behagliga känslan som tilltalar mig just nu.

 

 

2010-09-09

Lite mer personligt

 

 

Tony Mellgren är en av Fonus Östs trevliga medarbetare. När vi gjorde personliga annonser som gick i Norrköpings Tidningar, var det läsare som ringde honom för att kommentera och berömma. Sån feedback är ju helt fantastisk - för Fonus, för Tony och för oss som har gjort annonserna. 

2010-09-07

Skämt och allvar

 

 

Är Daniels nästa karriär inom politiken? Nä, Ariom Reklambyrås CD blir nog kvar där han hör hemma. Men skämtet han utsattes för efter dagens artikel i Corren, där han och VD Anders Rankegård uttalade sig om politiska affischer, lockade förstås många skratt.

 

2010-09-06

Reklambyråtävling

 

 

Här är Arioms bidrag till Correns reklambyråtävling, som en annan arbetsgrupp på byrån har arbetat med. Valet föll på att marknadsföra en av Linköpings absolut trevligaste butiker - charmiga Norins ost. Där handlar vi våra favoritostar varje vecka! 13 september startar röstningen på www.corren.se/ reklambyratavling. Håller tummarna!

2010-09-01

Ariom Reklambyrå i Linköping och Norrköping