Start Om Communicatio Kunder Samarbetspartner Kontakt
Välkommen till
Communicatio
En mix av allt jag brinner för
– reklam, inredning och utbildning
Barbro
Behöver du och ditt företag hjälp med att utveckla en idé? Ett varumärke? Eller kanske ett koncept? Jag arbetar även med texter till broschyrer, annonser, webb, TV, nyhetsbrev, kundtidningar och pressmeddelanden. Hör gärna av dig, så berättar jag mer.
barbro@communicatio.se

Dansk flärd

 

Malene Birgers butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm/Elle

 

Just det, fynd skrev jag om senast… Och nu har jag gjort det igen. Men den här gången är det kläder av en av mina favoritdesigners, danska Malene Birger. 

 

 

 

Jag gillar hennes kvinnliga kollektioner, men också hennes smak när det gäller inredning. Den är så typiskt dansk, så där avundsvärt bohemian chic som bara de kan åstadkomma. Grunden är ganska basic med en hel del trärena ytor, vitt och naturtoner. Men så gör hon det där magiska - adderar lite personlig lyx och flärd till det hela. Och plötsligt har hon ett hem som ingen annan.

 

 

Inredningsbilderna från Sköna Hem

2011-01-30

Älska återanvändning!

 

 

Myrorna kan vara en riktig guldgruva och jag tar gärna ett varv i butiken då och då. Tanken är så rätt på alla sätt, att inte slänga utan istället återanvända, samtidigt som pengarna kommer till nytta. Jag är också ett stort fan av Blocket. Där har jag sålt hur mycket som helst. Och jag har definitivt fyndat!

 

Men det allra bästa fyndet gjorde jag ändå på Myrorna för kanske 15 år sedan. Jag trodde inte mina ögon när jag kom in och framför mig stod åtta Myranstolar för 75 kronor styck. Jag hade precis köpt nya (och dyra!) Sjuanstolar i en designbutik i Linköping och fick därför lite ångest när jag stod inför det här fyndet. Vad skulle jag göra med alla stolar? Självklart borde jag ha tagit alla åtta. Men jag är jätteglad att jag valde ut de fyra finaste, som sedan dess har varit uppskattade, och dekorativa,  extrastolar hemma. 

 

 

Arne Jacobsen designade Myranstolarna 1952. De första åren var de trebenta, precis som mina stolar. Men eftersom de ansågs lite vingliga, så gjorde han en ny variant med fyra ben. Några år senare, 1955, designade han Sjuanstolen som vi har både i kök och matsal. Den kan man sitta i flera timmar och den är fortfarande lika bekväm! Myranstolarna då - jo, lite vingliga är dom allt. Men ibland måste form få gå före funktion.

2011-01-27

Hej Norrköping!

 

 

Idag har jag varit i Norrköping på kundmöte. Ariom Reklambyrå har ett snyggt kontor alldeles vid Strömmen med flödande ljus och härlig utsikt. En sådan där gammal tjusig fastighet, ni vet, med marmor i trapphuset, fantastiska dekorativa väggmålningar och en pampig snidad mörkröd port. Vår grannstad har verkligen många vackra hus utmed sina gator och promenader. 

2011-01-25

Keramik med känsla

 

 

Agneta Livijn är konstnär. Men det är framför allt som keramiker jag känner igen henne. 1995 bestämde hon sig för att våga och hon startade eget företag. Ett av uppdragen var att göra muggar till Waynes. De första knådade hon optimistiskt själv för hand, något som blev ohållbart och olönsamt i längden. Idag sker en stor del av hennes tillverkning i Kina och Portugal. Hon har dessutom kommit in på den amerikanska marknaden genom varuhuskedjan Saks. 

 

 

På Formex hade hon en monter där man kunde se hennes alster. Jag gillar verkligen hennes egen linje - Agneta Line. De har den där handgjorda, charmiga känslan som känns äkta på något sätt.

 

 

Annars är ju min stora favorit Mateus. På mässan presenterade de nyheter och jag önskar att jag kunde säga något positivt. Men ärligt talat påminde serien alltför mycket om en servis jag köpte någon gång på 90-talet och tröttnade på ganska snabbt. Så tyvärr... Men jag älskar fortfarande deras baskeramik i alla vackra nyanser. 

 

2011-01-24

A Glorious Mix

 

 

Vårens Formex var som vanligt en mix av det mesta. Igår blev det en tur till Älvsjömässan och jag har laddat upp med en hel del bilder som beskriver vad som är på gång. Vårsäsongen präglades av det övergripande temat – Glorious Mix. Glamour och bling-bling sida vid sida med starka grafiska mönster och en uppsluppen lekfullhet.

 

Mairos härliga monter

 

Jan Rundgrens trendtemautställning på entrétorget

 

Och mitt bland allt lyste vårkänslan så stark och efterlängtad.

 

 

 

Glamouren låter jag en en lysande TV-stjärna stå för - den omtalade Maria Montazami. Det var stor premiär för hennes första kollektion av väskor och accessoarer. Jag lunchade med min väninna Annika, som jobbade på Formex bara några montrar bort från Montazamis. Hon berättade att det på torsdagen, som är mässans öppningsdag, hade varit helt hysteriskt eftersom huvudpersonen själv var på plats. Folk trängdes i montern och långt ut i gångarna och fotograferade allt vad de kunde. Väskorna då? Det lilla jag hann se, så verkade de faktiskt rätt snygga.

 

Maria Montazamis glamourmonter


Det var en sak jag saknade - tyvärr hade man slopat presentationen av säsongens olika trendteman med bilder, beskrivningar och färgprover. Däremot var jag på ett intressant föredrag som Moderådet höll om design i Sverige v/s Finland. En landskamp som nog Finland tar hem, inte minst genom satsningen på Design District Helsinki och Designmuseet i samma stad. 

 

2011-01-22

Hysteriskt utbud

 

Bangkok var verkligen stortavlornas Mekka. Vart man än vände sig så fanns det JcDecauxs Eurosizetavlor, fasadvepor eller mastodontstora anordningar utmed gator och vägar. Jag tror att en hyfsat bra reklambyrå skulle kunna ha stor framgång där, för nivån kändes inte så jättehög. Men sedan är det förstås en fråga om kulturer. Det vi uppskattar, kanske inte alls går hem där. Intressant var det iallafall...

 

2011-01-18

Vinterresor

 

 

Nu har stortavlorna kommit upp och annonserna är på gång. Kampanjen är ett samarbete med Linköpings Kommun och Östgötatrafiken och ingår i konceptet "Resan för en bättre stad" som ska locka till ett ökat kollektivt resande.

2011-01-17

L'Esprit de France

 

 

På kvällarna ägnar jag mig just nu åt min franska moodboard. En kreativ process som inspirerar och också kan komma till nytta. Jag vill hitta känslan. Stilen. Här är ett axplock av de bilder som skapar rätt stämning.

 

Bild från Sköna Hem

Bild från Day/Purple Area

 

2011-01-14

En speciell profil

 

 

Specialfastigheter, en av de kunder jag arbetar med, har fått en ny fräsch profil. Utifrån ett varumärkesarbete har vi bland annat tagit fram en ny logotyp, nya profilfärger, grafiska dekorelement, typsnitt, bildspråk och allt annat som hör till. Så här såg annonsen ut i dagens Corren. 

2011-01-12

En liten köksglimt...

 

 

Ena dottern har skaffat sig en systemkamera, precis en sådan där som jag gått och funderat på. Vi provfotograferade lite i helgen. Och jag bestämde mig - en sån ska det bli! 

 

 

När vi flyttade in i vår våning i höstas, valde vi ett svart/vitt golv i serveringsgång och kök. Det blev precis så bra som vi hade hoppats på. Dels plockar det lite kaxigt upp våningens gamla karaktär, dels blir det en effektfull kontrast till våra vita sjuanstolar och bordet "Tavolo" från italienska Magis. Vi valde också att satsa på egna vitvaror, trots att det är en hyreslägenhet. Nu återstår bara nya köksbänkar och kakel. Sedan får det nog vara bra som det är. 

2011-01-11

Ljuset dröjer sig kvar

 


Just nu pågår Vinterljus som bäst - ett återkommande projekt där olika ljusdesigners har ansvarat för spännande installationer utmed en 5 km lång promenadslinga i centrala Linköping. Som jag tidigare nämnt står vi på Ariom Reklambyrå bakom marknadsföringen, allt från annonser och stortavlor till radioreklam och folder. 

 

 

Under de här sex åren har Vinterljus blivit en allt mer efterlängtad tradition. Begreppet "man ur huse" stämmer verkligen bra. Ser man linköpingsbor med karta och kamera när mörkret fallit på, kan man vara ganska säker på att de är ute för att uppleva sin stad i ett nytt sken. Och jag vet av erfarenhet att man stöter på dem väldigt ofta. 

 

Fotograf Jalle Torbjörnsson


Egentligen skulle slutdatumet vara den 9 januari, men nu är beslutet taget att förlänga evenemanget fram till den 20 januari. Och just det... årets samarbetspartner, Utsikt, erbjuder nu intressanta föreläsningar om konsten att ljussätta. Kanske något för dig som behöver ett lyft hemma.

 

2011-01-08

När det tränger på...

 

 

På Siam Center i Bangkok hittade jag de här roliga skyltarna. Jag tänkte direkt på min kollega Camilla på Formstark, som är proffs på informationsdesign. Det är en konst att kommunicera tydligt. Och visst är det extra kul med glimten i ögat...

 

2011-01-07

Nya intryck

 

 

Tillbaka igen efter ett par härliga semesterveckor fyllda med många intryck! Det blev Thailand på nytt och vår vana trogen valde vi att bo på nya platser och röra på oss under resans gång. 

 

Den thailändska inredningsstilen kan verkligen variera. Ena stunden möts man av plaststolar, grälla dekorationer och ett hiskligt mischmasch. Men sedan finns en helt annan stil - den avskalade, naturnära med finstämda färger och vackra detaljer i all sin enkelhet.

 

 

Jag blev förälskad i hotellets vackra gröna kakelmosaik, som återkom både i frukostmatsalen (7x3 cm) och poolområdets WC (5x5 cm). Lägg märke till de fina gräslamporna på väggarna i frukostmatsalen. (Tyvärr måste jag än en gång konstatera att kameran inte gjorde verkligheten rättvisa.) På pooltoaletten fanns en svart kommod, som stod på vita stenar på golvet. Stenarna gick sedan igen i duschutrymmet utomhus. En rätt ruff känsla med maffiga duschmunstycken! 

 

 

Jag måste också nämna en rolig händelse. På Hilton i Hua Hin hade vi en trevlig förmiddag tillsammans med en finsk familj. Det visade sig att mannen, som hade eget arkitektkontor i Helsingfors, var son till en av Finlands absolut mest kända designers - Timo Sarpaneva. Alla ni som känner mig, förstår hur det kändes. STORT!! 

 

Professor Timo Sarpaneva har en avgörande del i det världsrykte som finsk design

haft från 1950-talet och framåt. Han var en mästare på material som glas, porslin, gjutjärn och textil men också på grafik. Idag när man bläddrar i senaste numret av vilken inredningstidning som helst, så dyker det garanterat upp en bild med Sarpanevas storsäljare "Festivo" - en ljusstake som finns i många hem.

 

 

Senast vi var hos mina föräldrar följde två med oss till Linköping, där de nu står på månbordet. Något annat jag verkligen gillar är grytan "Sarpaneva", en designikon som kombinerar smart design med traditionella former. 

 


 

Få känner kanske till att det var Sarpaneva som designade Iittalas logotyp. Den röda cirkeln symboliserar öppningen i glasugnen, det vita i:et är pipan och pricken är glasbollen som man blåser med pipan.

 


 

2011-01-05

Ariom Reklambyrå i Linköping och Norrköping